13 dagen dieet

De in Amerika gevestigde kliniek Macy is de grondlegger geweest voor het 13 dagen dieet. Zo als de naam van het dieet al zegt duurt het dieet dat ontstaan is in de kliniek van Macy 13 aaneengesloten dagen. Nadat de 13 aaneengesloten dagen verstreken zijn mag er weer geleefd worden volgens het normale voedingspatroon, zolang deze maar gezond is. Het 13 dagen dieet is een dieet waarbij er in een korte tijd lichaamsgewicht verloren kan gaan. Bij het dieet wordt er over het algemeen 7 á 8 kilogram lichaamsgewicht verloren. Tijdens het volgen van het dieet wordt het metabolisme in het lichaam verandert en hierdoor kan er naar de verstreken 13 dagen weer over gestapt worden op het normale voedingspatroon.

Het 13 dagen dieet is een gekoppeld dieet, dit wil zeggen in de 13 dagen zijn telkens twee dagen gelijk aan elkaar. De gekoppelde dagen bevatten precies de zelfde voedingsmiddelen, zo is bijvoorbeeld dag 1 aan dag 8 gekoppeld en zijn het ontbijt, de lunch en het avondeten precies het zelfde. Dag 7 is de enige dag die niet gekoppeld is en wordt gezien als een tussen dag. Op dag 7 bestaat het dieet uit alleen een ontbijt en een lunch. Tijdens het hele dieet is het belangrijk dat het lichaam genoeg vocht binnen krijgt en er wordt geadviseerd om minimaal 2 liter water te drinken per dag.

De indeling voor de 13 dagen ziet er als volgt uit bij het dieet:

Dag 1 en dag 8:
Ontbijt: 1 kop zwarte koffie of thee met 1 klontje suiker.
Lunch: 2 gekookte eieren met spinazie en een tomaat.
Diner: 200 gram biefstuk met sla en olie en citroen.

Dag 2 en dag 9:
Ontbijt: 1 kop zwarte koffie of thee met 1 klontje suiker.
Lunch: 2 gram biefstuk met sla en vers fruit.
Diner: 2 gram Ardennenham en een beker magere yoghurt.

Dag 3 en dag 10:
Ontbijt: 1 kop zwarte koffie of thee met 1 klontje suiker en 2 snedes brood.
Lunch: gestoofde selderie met een tomaat en vers fruit.
Diner: 2 gekookte eieren met 2 gram Ardennenham met sla, olie en citroen.

Dag 4 en dag 11:

Ontbijt: 1 kop zwarte koffie of thee met 1 klontje suiker en 2 snedes brood.
Lunch: 1 gekookt ei, een wortel en 60 gram kaas.
Diner: 1 verse fruitsalade met een beker magere yoghurt.

Dag 5 en dag 12:
Ontbijt: geraspte wortel met citroen.
Lunch: groot stuk magere vis met citroen en botersaus.
Diner: 200 gram biefstuk met sla, gekookte selderie en venkel.

Dag 6 en dag 13:
Ontbijt: 1 kop zwarte koffie of thee zonder suiker en 2 snedes brood.
Lunch: 1 stukje kip met sla, olie en citroen.
Diner: 2 gekookte eieren en een geraspte wortel.

Dag 7:

Is een niet gekoppelde dag en het moet gezien worden als een tussen dag. Tijdens deze dag bestaat het dieet enkel uit een ontbijt en een lunch.
Ontbijt: 1 kop zwarte koffie of thee zonder suiker.
Lunch: 2 gram gegrild vlees en vers fruit.

Dit dieet niet eens super gezond, je krijgt veel groente en vlees binnen. Slechts een kopje koffie als ontbijt vind ik niet zo gezond,  waarom er een schep suiker in moet vind ik al helemaal een mysterie. Als je drastisch wilt afvallen zou je dit dieet kunnen proberen. Maar het is eigenlijk gewoon een crashdieet waar je waarschijnlijk van gaat jojoën. Om echt af te vallen, op de lange termijn zul je gewoon goede aanpassingen moeten doen in je voedsel inname, en niet in twee weken 8 kilo proberen af te vallen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *