‘Nederlanders verknocht aan stukje vlees’

0
62

Onderzoek: 80% drinkt liever nooit meer bier dan dat zij vlees eten opgeven

AMSTERDAM – Eind januari bracht het Rijksinstituut van Volksgezondheid en Milieu (RIVM) een rapport uit over de eetgewoonten van Nederlanders. We moeten minder vlees eten, want dat is beter voor zowel onze gezondheid als het milieu. Ook eten nog steeds maar liefst negen van de tien Nederlanders te weinig groenten en fruit. Om inzicht te krijgen in de houding van Nederlanders ten opzichte van het eten van (minder) vlees en (meer) groenten, deed Kantar TNS in opdracht van HelloFresh onderzoek onder 1.000 respondenten. Hieruit blijkt dat ons land veel waarde hecht een stukje vlees op het bord. Bijna de helft (45%) eet iedere dag vlees en bijna veertig procent van de vleeseters ziet de voordelen van minder vlees eten niet in. De helft van de vleesliefhebbers vindt een gerecht zonder vlees of vis saai en één op de vijf denkt dat zij met een vleesloos gerecht voedingsstoffen tekort komen. De meerderheid is bovendien in de veronderstelling dat zij voldoende groenten (87%) en fruit (65%) eten.

Nederlanders zijn carnivoren
Bijna 70 procent van de vleeseters zegt gehecht te zijn aan een stukje vlees op het bord. Zo vindt driekwart van hen een barbecue of een stamppot zonder vlees niet compleet en is de meerderheid ervan overtuigd dat de mens van nature een vleeseter is. 45 procent geeft dan ook aan iedere dag van de week vlees te eten en hetzelfde percentage is van mening dat dit ook gezond is. Toch is de gemiddelde vleesconsumptie van Nederlanders op dit moment volgens het RIVM zo’n 100 gram per dag en dat is ten opzichte van wat het Voedingscentrum voorschrijft (500 gram per week) nog zo’n 40 procent teveel. Dat heeft niet alleen gevolgen voor het klimaat, maar brengt ook risico’s voor de gezondheid met zich mee.

Meer groenten voor een uitgebalanceerd dieet
Eén op de vijf vleeseters zou graag minder vlees willen eten dan zij nu doen, maar weten niet goed hoe zij hierin kunnen veranderen. De helft van hen staat ervoor open om één vleesgerecht per week te vervangen voor een vegetarisch gerecht. Om hierbij te helpen roept HelloFresh met de campagne Groene Maandag consumenten op om de week op maandag te beginnen met een gerecht zonder vlees en meer groenten. Maartje Frederiks, CEO van HelloFresh Benelux: “We leveren graag een bijdrage aan deze uitdaging. Als bedrijf dat gezonde maaltijden aanbiedt, stimuleren we een gebalanceerd menu. In onze Original Box zit bijvoorbeeld standaard een vegetarisch gerecht. Of je nu wel of geen vlees eet is natuurlijk je eigen keuze, maar we zien dit als een toegankelijke eerste stap om bewuster te kiezen voor maaltijden zonder vlees. Bovendien willen we graag inspireren door te laten zien hoe lekker recepten zonder vlees zijn.”

Mannen geven liever bier op dan vlees
Het lijkt erop dat mannen grotere vleesliefhebbers zijn dan vrouwen. Waar de helft van de mannen iedere dag vlees eet, is dat bij vrouwen minder het geval (39%). Het zijn dan ook vooral de mannen die van mening zijn dat elke dag een stukje vlees eten goed is voor de gezondheid. Voor de helft van hen is vlees bij een traditioneel Hollands aardappel-groente-vleesgerecht (AVG’tje) het belangrijkste onderdeel; bij vrouwen betreft dit 32%. En waar twee derde van de vrouwen gelooft dat er voldoende alternatieven zijn om lekker en voedzaam vegetarisch te koken, heeft de helft van de mannen daar minder vertrouwen in. De vleesetende man (61%) vindt een gerecht zonder vlees of vis ook beduidend minder lekker dan vrouwen (42%). Tot slot vindt een kwart van de heren het een afknapper als hun date vegetarisch blijkt te zijn en 78% drinkt liever nooit meer een biertje dan dat zij vlees eten opgeven. Vrouwen (68%) geven liever snoep op dan dat ze nooit meer vlees eten.

Top 10 favoriete stukjes vlees:
1. Kipfilet: 20%
2. Biefstuk: 15%
3. Rundergehakt (balletjes): 5%
4. Kippendij: 4%
5. Ossenhaas: 4%
6. Stoofvlees: 4%
7. Varkenshaas: 3%
8. Varkenskarbonade: 3%
9. Gebraden hele / halve kip: 3%
10. Sukadelap: 3%

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Kantar TNS onder 1.000 respondenten. Er zijn mannen en vrouwen vanaf 18 jaar ondervraagd, waarbij rekening gehouden is met een representatieve spreiding in gezinssituatie, achtergrond, leeftijd, geslacht, sekse, demografische kenmerken en huishoudgrootte.

Over HelloFresh
HelloFresh Benelux, in 2012 opgericht door Maartje Frederiks, biedt een flexibel lidmaatschap waarmee klanten wekelijks een box met gezonde recepten en verse ingrediënten voor drie tot vijf maaltijden ontvangen. Omdat de producten worden geportioneerd in precies de benodigde hoeveelheden, wordt voedselverspilling tot een minimum beperkt. Alle recepten voldoen aan de Richtlijnen Goede Voeding en onze diëtiste zorgt er iedere week voor dat alle recepten gevarieerd zijn en voldoende voedingsstoffen bevatten. HelloFresh biedt verschillende boxen; de Originalbox, Veggiebox, Familybox, Fruitbox, Ontbijtbox en Wijnbox. HelloFresh-klanten hebben de mogelijkheid om zelf maaltijden te selecteren uit het gevarieerde aanbod. HelloFresh is een Duitse startup met lokale vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland, Australië, Zwitserland, Canada en de Verenigde Staten. Wereldwijd leverde HelloFresh in de maanden april tot en met juni 2016 bijna 23 miljoen verse en gevarieerde maaltijden af bij ruim 800.000 abonnees. www.hellofresh.nl

1.RIVM (2017, 24 januari). Wat ligt er op ons bord? Veilig, gezond en duurzaam eten in Nederland. http://www.rivm.nl/dsresource?objectid=7de89598-78f1-4f4d-bab4-e7089d3bc1fdtype=pdfdisposition=inline
1.Het advies is om niet meer dan 500 gram per week vlees te eten: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vlees.aspx

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER