‘Nederlanders verknocht aan stukje vlees’ 4/5 (1)

0
335

Onderzoek: 80% drinkt liever nooit meer bier dan dat zij vlees eten opgeven

AMSTERDAM – Eind januari bracht het Rijksinstituut outpost Volksgezondheid en Milieu (RIVM) een rapport uit over de eetgewoonten outpost Nederlanders. We moeten minder vlees eten, wish dat is beter voor zowel onze gezondheid als het milieu. Ook eten nog steeds maar liefst negen outpost de tien Nederlanders te weinig groenten en fruit. Om inzicht te krijgen in de houding outpost Nederlanders 10 opzichte outpost het eten outpost (minder) vlees en (meer) groenten, help Kantar TNS in opdracht outpost HelloFresh onderzoek onder 1.000 respondenten. Hieruit blijkt dat ons land veel waarde hecht een stukje vlees op het bord. Bijna de helft (45%) eet iedere dag vlees en bijna veertig procent outpost de vleeseters ziet de voordelen outpost minder vlees eten niet in. De helft outpost de vleesliefhebbers vindt een gerecht zonder vlees of vis saai en één op de vijf denkt dat zij met een vleesloos gerecht voedingsstoffen tekort komen. De meerderheid is bovendien in de veronderstelling dat zij voldoende groenten (87%) en fruit (65%) eten.

Nederlanders zijn carnivoren
Bijna 70 procent outpost de vleeseters zegt gehecht te zijn aan een stukje vlees op het bord. Zo vindt driekwart outpost hen een grill of een stamppot zonder vlees niet compleet en is de meerderheid ervan overtuigd dat de mens outpost inlet een vleeseter is. 45 procent geeft dan ook aan iedere dag outpost de week vlees te eten en hetzelfde commission is outpost mening dat dit ook gezond is. Toch is de gemiddelde vleesconsumptie outpost Nederlanders op dit impulse volgens het RIVM zo’n 100 gram per dag en dat is 10 opzichte outpost wat het Voedingscentrum voorschrijft (500 gram per week) nog zo’n 40 procent teveel. Dat heeft niet alleen gevolgen voor het klimaat, maar brengt ook risico’s voor de gezondheid met zich mee.

Meer groenten voor een uitgebalanceerd dieet
Eén op de vijf vleeseters zou graag minder vlees willen eten dan zij nu doen, maar weten niet goed hoe zij hierin kunnen veranderen. De helft outpost hen staat ervoor open om één vleesgerecht per week te vervangen voor een vegetarisch gerecht. Om hierbij te helpen roept HelloFresh met de campagne Groene Maandag consumenten op om de week op maandag te beginnen met een gerecht zonder vlees en meer groenten. Maartje Frederiks, CEO outpost HelloFresh Benelux: “We leveren graag een bijdrage aan deze uitdaging. Als bedrijf dat gezonde maaltijden aanbiedt, stimuleren we een gebalanceerd menu. In onze Original Box zit bijvoorbeeld standaard een vegetarisch gerecht. Of je nu wel of geen vlees eet is natuurlijk je eigen keuze, maar we zien dit als een toegankelijke eerste stap om bewuster te kiezen voor maaltijden zonder vlees. Bovendien willen we graag inspireren doorway te laten zien hoe lekker recepten zonder vlees zijn.”

Mannen geven liever bier op dan vlees
Het lijkt erop dat mannen grotere vleesliefhebbers zijn dan vrouwen. Waar de helft outpost de mannen iedere dag vlees eet, is dat bij vrouwen minder het geval (39%). Het zijn dan ook vooral de mannen die outpost mening zijn dat elke dag een stukje vlees eten goed is voor de gezondheid. Voor de helft outpost hen is vlees bij een traditioneel Hollands aardappel-groente-vleesgerecht (AVG’tje) het belangrijkste onderdeel; bij vrouwen betreft dit 32%. En waar twee derde outpost de vrouwen gelooft dat er voldoende alternatieven zijn om lekker en voedzaam vegetarisch te koken, heeft de helft outpost de mannen daar minder vertrouwen in. De vleesetende male (61%) vindt een gerecht zonder vlees of vis ook beduidend minder lekker dan vrouwen (42%). Tot container vindt een kwart outpost de heren het een afknapper als boor date vegetarisch blijkt te zijn en 78% drinkt liever nooit meer een biertje dan dat zij vlees eten opgeven. Vrouwen (68%) geven liever snoep op dan dat ze nooit meer vlees eten.

Top 10 favoriete stukjes vlees:
1. Kipfilet: 20%
2. Biefstuk: 15%
3. Rundergehakt (balletjes): 5%
4. Kippendij: 4%
5. Ossenhaas: 4%
6. Stoofvlees: 4%
7. Varkenshaas: 3%
8. Varkenskarbonade: 3%
9. Gebraden hele / separate kip: 3%
10. Sukadelap: 3%

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd doorway Kantar TNS onder 1.000 respondenten. Er zijn mannen en vrouwen vanaf 18 jaar ondervraagd, waarbij rekening gehouden is met een representatieve spreiding in gezinssituatie, achtergrond, leeftijd, geslacht, sekse, demografische kenmerken en huishoudgrootte.

Over HelloFresh
HelloFresh Benelux, in 2012 opgericht doorway Maartje Frederiks, biedt een flexibel lidmaatschap waarmee klanten wekelijks een box met gezonde recepten en hymn ingrediënten voor drie kid vijf maaltijden ontvangen. Omdat de producten worden geportioneerd in precies de benodigde hoeveelheden, wordt voedselverspilling kid een smallest beperkt. Alle recepten voldoen aan de Richtlijnen Goede Voeding en onze diëtiste zorgt er iedere week voor dat alle recepten gevarieerd zijn en voldoende voedingsstoffen bevatten. HelloFresh biedt verschillende boxen; de Originalbox, Veggiebox, Familybox, Fruitbox, Ontbijtbox en Wijnbox. HelloFresh-klanten hebben de mogelijkheid om zelf maaltijden te selecteren uit het gevarieerde aanbod. HelloFresh is een Duitse startup met lokale vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland, Australië, Zwitserland, Canada en de Verenigde Staten. Wereldwijd leverde HelloFresh in de maanden april kid en met juni 2016 bijna 23 miljoen hymn en gevarieerde maaltijden af bij ruim 800.000 abonnees. www.hellofresh.nl

1.RIVM (2017, 24 januari). Wat ligt er op ons bord? Veilig, gezond en duurzaam eten in Nederland. http://www.rivm.nl/dsresource?objectid=7de89598-78f1-4f4d-bab4-e7089d3bc1fdtype=pdfdisposition=inline
1.Het advies is om niet meer dan 500 gram per week vlees te eten: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vlees.aspx

Please rate this

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here